2010-08-18

Rasismen i Alliansen - islam likställs med nazism

Vi vande oss redan valet 2002 vid att Folkpartiet i valtider börjar fiska i grumligt vatten, vem minns inte utspelet om språktester. Om det var det som gav dem så bra valresultat eller om det berodde på Moderaternas draghjälp, som Dagens Nyheter tror, det är svårt att säga. Men inspirerade blev de tydligen för sedan följde rasistiska utspel om socialbidragstagare, förslag om att förbjuda andra språk än svenska i skolan, Sabunis förslag om tvångsmässiga gynundersökningar av högstadieflickor, av "omtanke" om de muslimska flickorna. Och Folkpartiet i Stockholm tyckte för övrigt att det var en bra idé att Säpo ville att skolpersonal skulle hjälpa till att spionera på muslimska skolungdomar, i jakt på terrorister. I valet 2006 plockade man sen fram kravet om språktest igen, men framgångarna uteblev.

Oavsett om Folkpartiets valstrateger gör bra bedömningar eller inte när de nu återigen spelar på främlingsfientligheten, trots internkritiken, så är det djupt obehagligt att se hur både de och Moderaterna gör sitt bästa för att vinna väljare från Sverigedemokraterna, genom att redan innan valet driva SDs politik åt dem.

Om det ändå bara handlade om tillfälligheter vore det inte lika oroande. Men historien visar att det inte är så, exemplen är lite för många och Moderaterna klarar uppenbarligen inte alltid att hålla rent i sina egna led. Och den senaste händelsen i Folkpartiet får mig att undra om Folkpartiet ens är intresserade av den typen av internkontroll längre.

Henrik Emilsson, medarebetare för Nyamko Sabuni, integrations- och jämställdhetsminister, visar sig ha åsikter om islam som inte kan beskrivas som annat än rasistiska. Han skrev på sin blogg i oktober 2008, fyra veckor innan han tillträdde tjänsten hos Sabuni:
- För varje år som går ser man allt fler slöjbeklädda kvinnor i Sverige som underkastar sig den könsdiskriminering som är inneboende i mittfåran av islam. Vad är det som skulle göra islam mindre förvirrande eller ont än andra ideologier som kommunism och nazism?
Han redovisar ingen forskning som stödjer hans påståenden, utan tar sina egna känslor inför heltäckande slöja till intäkt för att de i alla lägen måste handla om könsdiskriminering. Och han jämställer islam med nazism.

Det här är en tydligt rasistisk åsikt, baserad på rena fördomar. Den ger inget utrymme för den den enorma mångfald som, liksom i alla religioner, finns inom islam. Det är inte enbart fundamentalistisk islam, islamismen, som Emilsson fördömer, utan alla inriktingar. För en genomsnittsmuslim i Sverige är det förmodligen detsamma som om en troende kristen, aktiv i svenska kyrkan, skulle få höra att hennes tro jämställdens med Westboro Baptist Church.

Jag kan förstå om man har starka personliga skäl att ogilla en viss trosinriktning, speciellt om den är fundamentalistisk. Jag har själv väldigt svårt för kristen fundamentalism eftersom jag på nära håll sett det lidande vissa personer och vissa församlingar i rörelsen orsakar. Men det innebär inte att jag tror att samtliga inom exempelvis Pingstkyrkan eller Evangeliska frikyrkan är inskränkta homofober utan sinne för jämställdhet. Det finns givetvis bra folk där också, som ärligt arbetar för en bättre värld. Och att jämföra en trosinriktning med nazism är så groteskt att jag inte finner ord.

Emilsson har också enligt Aftonbladet kritiserat DO, med ytterligare en rasistisk släng åt muslimer:
"Ska varje muslim komma dragandes med sin egen personliga tolkning av vilka klädkoder som gäller? Helt absurt att DO sysslar med sån här skit. Det får ju islam att framstå ännu dummare än vad det är."
Det är oklart om han menar något av de förlikade fallen eller det fall som ännu inte avgjorts.

Henrik Emilsson borde inte ansetts lämplig ens att ha en förtroendepost i ett anständigt parti, inte med de åsikter så tydligt och öppet uttryckt. Att han tydligen inte ens ansågs olämplig att arbeta under integrationsminstern är bara djupt tragiskt. Sabuni säger sig ta avstånd, men det finns tydligen inga planer från Nyamkos sida att göra sig av med Emilsson. Reinfeldt är mer tveksam, vi får väl se om de sätter ned foten. Hos moderaterna är det bara romer man får uttala sig rasistisk om tydligen...

Att Sverige behöver en ny integrations- och jämlikhetsminister, en ny migrationsminister och en ny integrationspolitik och jämlikhetspolitik är väl vid det här laget uppenbart. Åtminstone om man värdesätter jämlikhet och mänskliga rättigheter.

Media om Emilsson: Nyheter 24, SvD, DN
Bloggar om Emilsson och folkpartiets rasism: Jinge, Homo Politicus, Martin Moberg, Alliansfritt Sverige, LasseB, Sjölander Peter Andersson, vars analys av Sabunis duglighet jag fullständigt delar. Juridikbloggen, med en intressant analys, även om jag inte till fullo delar den.

Uppdatering:
Under kvällen har Catharina Bildt, politiskt sakkunnig hos Sabuni, meddelat att Sabuni och Emilsson är överens om att diskussionen som uppstått gör att han inte kan företräda departementet "på samma sätt som tidigare". Allt enligt SvD. Det här kommer alltså efter att Reinfeldt klev in och uttryckte sitt ogillande, innan dess var Sabuni förbluffande ointresserad av att "ha åsikter om vad tjänstemän har för uppfattningar eller åsikter i sitt privatliv". Samma ointresse återfanns hos hennes partiledare, Jan Björklund.

Centrum Mot Rasism är starkt kritiska och menar att Nyamko Sabuni har visat på dåligt omdöme och bör avgå. Personligen tycker jag aldrig hon borde tillsatts, det fanns andra och betydligt mycket mer erfarna och kompetenta kandidater att tillgå, även inom folkpartiet. Att Sabuni under hela sin ministerperiod fått skarp kritik för hur hon (miss)skött sitt uppdrag är ingen nyhet. Kritiken kommer från ett antal olika samhällsdebattörer, forskare, flera organisationer och även från delar av folkpartiet. Ändå har hon suttit kvar, kanske för att folkpartiet och den moderatledda alliansregeringen behövde ett alibi för att det skulle se ut som om de presterade något rejält i frågorna. Det är väl som med Alliansens hela jämlikhets- och integrationspolitik som med deras hbt-politik (som ju också varit Nyamkos ansvar till stor del) ytan har varit viktigare än innehållet.

Etiketter: , , , , , , ,

7 Comments:

At 5:16 em, Blogger Kristina Hildebrand said...

Säg att det är första april? Please?

 
At 9:50 em, Blogger Luka(s) said...

Tyvärr, det är helt sant alltihop, Kristina. Men även om det inte är första april så snart är det 19de september ganska snart. Ny minister, får vi verkligen hoppas.

 
At 10:31 em, Blogger Kristina Hildebrand said...

Jag såg dessutom inlägget om kortare föräldraledighet för utlandsfödda. Vem snodde mitt land och gav mig detta istället?

 
At 10:46 fm, Blogger Luka(s) said...

Signaturen Per ( http://www.blogger.com/profile/14243097492102579072 ) postade två kommentarer av rasistisk natur riktade mot muslimer/islam. Det är inget jag accepterar och de är därför inte publicerade. Han är välkommen att återkomma med andra, icke-rasistiska, kommentarer.

 
At 8:13 fm, Blogger Luka(s) said...

Signaturen Per har postat ytterligare fyra inlägg, som huvudsakligen berört hans åsikter om islam och inte alls berört den i inlägget beskrivna situationen. Jag har bedömt dem som rasistiska och därför inte publicerat dem.

Han har haft invändningar mot detta och tycker jag kan höra av mig via mail om jag inte vill "ta debatten". Tyvärr har han underlåtit att lämna en mailadress och hans blogger-profil (http://www.blogger.com/profile/14243097492102579072 ) är inte tillgänglig.

 
At 10:19 em, Blogger Unknown said...

Hej Lukas,

Då inloggning med mitt email är obligatorisk, antog jag att du hade den.
Dock, på dina kommentarer om mig inser jag att seriös, öppen, äkta diskussion är meningslös.

Jag önskar dig lycka till med allt i ditt liv.

Ha det bra och allt gott
önskar
Per

 
At 11:50 em, Blogger Luka(s) said...

Per, att man själv måste logga in för att komma åt sin blogger-profil innebär inte att andra automatiskt kan se ens e-post-adress.

Min e-post-adress kan du se på min profil, och jag diskuterar gärna. Du måste givetvis inte, men beskyll då inte mig för att vara den som inte vill "ta debatten".

 

Skicka en kommentar

<< Home