2010-08-04

Jag har bestämt mig - aldrig mera Newsmill!

Efter att ha konstaterat att Newsmill följer upp Billströms angrepp på romer med riktigt obehaglig läsarfråga har jag konstaterat att jag framöver:
* inte tänker länka till Newsmill
* inte tänker skriva på Newsmill
* tänker uppmana andra som värnar en anständig debatt utan rasism att göra likadant


Frågan Newsmill ställde till sina läsare


Och nej, det är inte en artikel med titeln "Romer i Sverige" läsarna ombeds tycka till om, utan själva ämnet. Ungefär som om Newsmill hade bett läsarna tycka till om Judar i Sverige eller varför inte Negrer i Sverige.

Newsmill var en rätt intressant idé när den kom. Alla, och jag menar verkligen alla, kunde i princip få utrymme och ges en mer seriös inramning till sin åsikt än sin egen blogg. Och även om det spretade sympatiserade jag med tanken, fri debatt är viktigt.

Men Newsmills "tyckar-rutor" verkar enbart vara till för att läsarna ska antingen jubla eller bli upprörda över ämnet, några nyanser finns det inte plats för. Frågan är om hela webbplatsen drivs med samma inställning till samhällsdebatt, som om allt handlar om att sälja in en förstasida hos en tabloid. För numera säljer Newsmill debatter för dyra pengar, och det går inte längre att veta vad som äkta åsikter från upprörda medborgare eller frivilligorganisationer och vad som är fejkade åsikter betalda av ett företag som inte vill att det ska synas att de försöker påverka väljarna/konsumenterna. Alla är inte heller välkomna längre, de mer obetydliga debattörerna får inte plats. Förutsatt att de inte har pengar då.

Det här är en trist utveckling. Och med den här sista spiken i kistan nobbar jag Newsmill framöver. Om det viktigaste är att synas till vilket pris som helst, då låter jag hellre bli.

Och kära vänner och bekanta som publicerar sina alster på Newsmill, jag respekterar er ändå. Men jag kommer inte länka till er. Och jag ber er, hitta andra alternativ, Newsmill är inte de enda. Bara för att det är valtider betyder inte det att vi bör kasta all anständighet överbord och acceptera att politik och samhällsdebatt bara blir ett säljande av åsikter och positionerande, istället för samtal som för framåt. Speciellt inte på bekostnad av en ökande rasism mot romer.

Tack till Copyriot, jag hoppas PiratKopiMill blir verklighet snabbt!

Fler kommentarer: Opinionsbloggen,

Etiketter: , , , , , ,

3 Comments:

At 11:17 em, Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig till stor del.
Men det finns också ett stort problem med individer som sysslar med olika former av kriminalitet. Dessa individer ställer till det för hela gruppen romer.
Man måste kunna diskutera flera saker samtidigt men det är ofta svårt i Sverige.

 
At 9:04 fm, Blogger Luka(s) said...

Bo, jag svarar, med viss tvekan.

Men, jag vill vara tydlig med att jag inte tänker acceptera en diskussion om "romers kriminalitet" eftersom själva ämnet i sig är rasistiskt.

Du har förmodligen inte följt debatten. Den startade när Billström tyckte att det var okey att utvisa romer som befann sig i Sverige med var bosatta i annat EU-land. Billström stör sig på att det finns de av dem som tigger pengar i Stockholm. Tiggeri är inte kriminellt. Och enligt Eu-rätten har alla EU-medborgare rätt att vistas tre månader i annat EU-land utan andra förpliktelser än att kunna legitimera sig. Det Billström verkar vilja göra är att inskränka den fria rörligheten just för gruppen romer, vilket är olagligt och rasistiskt.

Du sköt dessutom in dig på romer och kriminalitet, när inlägget handlade om Newsmills smygrasism. Det säger nog tyvärr en del om dina värderingar, och det är inte okey att lufta sin egen smygrasism på min blogg på det sättet framöver. Nog om detta.

Du är välkommen att diskutera Newsmills agerande, Billströms agerande, EU-rätt och den fria rörligheten osv. Men inte "romers kriminalitet". Är vi överens?

 
At 8:02 em, Anonymous Anonym said...

Nej, vi är inte överens i sak.
Men det är din blogg.
/Bo Grahn

 

Skicka en kommentar

<< Home