2010-08-06

Newsmill avvisar kritik - det var "ett publicistiskt misstag"

Många har reagerat på Newsmill obehagliga fråga till läsarkretsen i förrgår, som först uppmärksammades av Copyriot. Bland dem som reagerat finns Gudrun Schyman och Maria Ferm, enligt DN.

Båda är kritiska till den förenklade typ av "enkäter", s. k. millning, som finns på Newsmill, där läsarna ombeds ta ställning vilken känsla de får inför enbart ett enda ord eller uttryck. De enda känslor som kan väljas är glad, nyfiken, arg och uttråkad. Symptomatiskt nog väljer det stora flertalet glad eller arg, och det är svårt att bortse från att "enkäten" tycks utformad för att skapa just upprördhet och starka känlsoyttringar. Jag tycker det känns som en slags motsvarighet till kvälltidningarnas feta löpsedelsrubriker och har väldigt svårt att se vad det bidrar med i ett sunt debattklimat som Newsmill annars låtsas att de skapat.

Men Leo Lagercrantz, ansvarig utgivare på Newsmill, förklarar läsarfrågan om romer som ett publicistiskt misstag. Formuleringen i frågan kom från en artikelförfattare, inte från redaktionen, säger han till DN. Ärligt talat, det gör inte alls att mitt förtroende för Newsmill har ökat, tvärtom. Om de har så dålig koll att en rasistisk frågeställning kan läggas ut så kan förmodligen samma sak hända med rent rasistiska artiklar också.

Sen var det ju det där med att det går bra att köpa sig debatter på Newsmill, och att det inte går att skilja dessa, av företag, köpta debatter/reklam från äkta inlägg. Dessutom har den enda vars journalistiska ansats jag respekterade på Newsmill, Karin Eder Ekman, fd redaktör för Bang, nyligen slutat.

Däremot kan jag numera länka till Newsmill igen, tack vare Johans Kopimill. Bara att lägga URLen till Newsmill inlägget man vill länka i rutan, trycka på knappen och vips har man samma inlägg färdigt att länka till, men utan millningar och reklam!. Tack för att ni finns, Copyriot!
Därmed kan jag länka till vad exempelvis Rosa Taikon, Mose Apelblat och Victor Zetterman (fp) tycker om Billströms utspel. (Maria Ferms inlägg verkar krångla däremot, där går det inte att få en vettig artikel i Kopimill.)

Tydligen är även Newsmill tacksamma till Copyriot, eller hur man nu ska tolka att de utan att fråga tog Rasmus Fleischers text, lade den på Newsmill och låtsas som om Rasmus valt att publicera sig där. Känns verkligen inte seriöst, även om Rasmus publicerar under devisen No Copyright bör man inte bete sig hur som helst med andras texter. Newsmill har nog också missat vad Upphovsrättslagen § 3 säger om ideell upphovsrätt, den kan inte avtalas bort i breda generella skrivningar...

Som sagt, nej tack Newsmill.
Det finns andra arenor, låt oss använda dem istället.

Fler bloggar om Newsmill: Hellgren med vänner, Ann Helena Rudberg , Frihetspropaganda, Maria Ferm

Etiketter: , , , , , ,

3 Comments:

At 3:12 em, Anonymous Anonym said...

Leo Lagercrantz spottar Sveriges romer rakt i ansiktet när han bemöter kritiken mot Newsmill. Jag har uppmanat honom att avgå. Läs mer på min blogg:
http://fladder-musen.blogspot.com/2010/08/nu-hanas-romer-av-newsmills.html

 
At 9:57 em, Blogger Annika N Christensen said...

Hej! Vi tycker att det är en tydlig skillnad på det redaktionella flödet och det vi kallar Newsmillseminarium, vilket vi gör i samarbete med kunder. Dels skriver vi ut det över samtliga artiklar i seminariet och dels lägger vi dessa artiklar på en rosa platta för att ytterligare markera skillnaden gentemot det vanliga flödet. Du hittar våra seminarier samlat här, så kan du bilda dig en uppfattning om det är tydligt nog: http://www.newsmill.se/seminarier Ge gärna feedback!
Bästa hälsningar,
Annika/Newsmill

 
At 4:52 em, Blogger Luka(s) said...

Hej Annika!

Själva artiklarna i Newsmillseminarierna har inte någon rosa bakgrundsfärg, de skiljer sig alltså inte alls visuellt från övriga debattartiklar. Den enda skillnaden är den lilla kommentaren i rubriken om vem som initierat debatten. Den är lätt att missa.

Att döma av Anna Anka-artikeln tycks ju redaktionen också ägna sig åt spökskrivande, utan att detta framgår av artikeln.

Jag är inte journalist och kan ha missat något, men jag gör bedömningen att det här sättet att agera är tämligen ovanligt och uppseendeväckande i det svenska medialandskapet.

De obehagliga millningsrutorna och "lånandet" av Rasmus Fleischers text var liksom bara droppen som fick bägaren att rinna över, i mitt fall. Mitt beslut kvarstår därför, jag länkar inte till Newsmill i mina inlägg och jag skriver inte på Newsmill.

Jag låter däremot din länk ligga, för att läsarna ska kunna avgöra om skillnaden mellan de köpta debatterna och de andra är så tydlig som du säger. Som jämförelse kan man läsa Rosa Taikons inlägg om Billström: http://www.newsmill.se/artikel/2010/07/31/tobias-billstr-ms-inst-llning-till-romer-r-medeltida

 

Skicka en kommentar

<< Home