2007-11-18

Loggbok, om blogglänkar

En bekant undrade hur jag valt ut de bloggar och andra hemsidor jag länkar till. Tanken är enkel, det ska vara något som jag tror är intressant och viktigt för mina läsare. Att det då blir sånt jag själv finner tänkvärt och intressant kanske är ofrånkomligt, bloggande är en rätt egocentrerad sysselsättning. Den här principen gör också att jag aldrig, varken på bloggen eller på min hemsida tillåter slumpmässig reklam. Jag skriver inte, eller driver hemsidan, för att tjäna pengar. Jag skriver för att jag har ett budskap, och det hjälps inte fram av allsköns reklambudskap som stör läsuplevelsen. Betalda annonser för något som jag tycker är bra är en helt annan sak, då kan det ligga i läsarnas intresse också.

Vad gäller partikollegornas bloggar tillämpar jag ett försök till mångfaldspolicy, det ska synas att vi är ett parti för både kvinnor och män, både ung och gammal , för folk med alla etniciteter och sexuella läggningar. Position i partiet är mindre intressant än vad folk verkligen skriver, det är åsikterna och "tänket" som är viktigt. Och så borde det egentligen vara inom partiet också, men vi brister där, precis som alla andra partier.

Tips om andra politiska bloggar kräver inte, precis som S-bloggarna, att jag alltid delar deras åsikter. Det gör jag inte, bara ibland. Men, jag finner i allmänhet deras inlägg tänkvärda och intressanta, väl värda att fundera över.

Ett sista krav är att det ska vara läsbara och aktiva bloggar. Röriga bakgrunder, de som inte går att läsa i Firefox eller inte uppdaterats sen augusti går oftast bort. Nu har jag lagt till lite tips på alternativa nyheter också, för den som inte vill nöja sig med den slätstrukna mittfåran av tidningar. FiB fick också en länk, sedan det visat sig att de ändå inte, trots Myrdals koppling till tidningen och hans famösa uttalande ändå inte fastnat i forntiden.

Min förhoppning är att mina läsare finner lika stort intresse i de jag länkar till som jag själv. Och när man tröttnat på politiken kopplar av med de mer underhållande eller djupare sidorna, för ett samhälle utan kultur är ett samhälle utan kunskap om det som är allra viktigast, nämligen vad det innebär att vara människa.

Etiketter: , , , , , ,