2007-10-13

Varför tog det sån tid?

Nu avgår Marie Lennerljung, moderaten som "firade" mordet på Olof Palme med att tända en cigarr, enligt egen utsago. Hennes partikollegor tar avstånd och uttrycker chock och förvåning. Jag är mer förvånad över deras förvåning. Och över att det var just detta som till slut fällde henne.

Precis som Sjölander har jag länge frågat mig hur det var möjligt att hennes partikollegor kunde ha förtroende för henne. Jag har nämligen, som aktiv i transfrågor, sett hennes framfart på nätet ett bra tag. Och jag är långt ifrån förvånad. Det förvånar mig mer att media tydligen aldrig snappade upp historien om hur Ängelholmsmoderaten Lennerljung för några år sedan stövlade in objuden på transvestitträffen på hotellet i Båstad, utklädd till SS-officer. Varför? Jo, förkomna förenings-mail visade att det handlade om att skrämma iväg en person ur den föreningsstyrelse där Lennerljung var kassör. Den som skulle skrämmas hade dristat sig till att inleda kontakter med RFSL. De tillresta transvestiterna från Danmark och Norge blev, med visst fog kan tyckas, mycket upprörda. Och styrelsemedlemmen slutade. Och numera är även Lennerljung utesluten ur den förening hon försökte "rädda".

Men hur kan en person som ändå är så öppen med sina åsikter att hon öppet på nätet deklarerat att hon är "mörkblå moderat på gränsen till fascist", undgå upptäckt av sin partikollegor? Lennerljung har varit aktiv kommunalpolitiker i flera år, bland annat i socialnämnden om jag inte minns fel. Jag har ju svårt att tro att samtliga moderater i Ängelholm, eller de riksdagsledamöter Lennerljung hade kontakt med, saknar moralisk kompass. Så frågan är vad som hände, varför det gick så fel.

Etiketter: , , ,

2 Comments:

At 8:58 em, Blogger Rosengeranium said...

Den enda (hedersamma) förklaringen jag kan tänka mig är att hon varit så svår att bli av med att det inte gått förrän hon gjort ett övertramp som _alla_ anser oförlåtligt. Tyvärr betyder det också att hon snart kommer dyka upp någon annanstans, men kanske inte med samma styrka.

För övrigt är jag glad över att äntligen ha hittat din blogg. Du är numer bokmärkt i min "dagliga runda".

 
At 9:37 em, Blogger Luka(s) said...

Kanske, det skulle kunna vara en förklaring. Men, det hade nog egentligen inte varit så svårt att inte sätta upp henne på listan inför senaste valet, det borde funnits folk som hade sina misstankar. Latheten och/eller naiviteten får ha sina gränser, tycker jag.

Om det nu var det det handlade om, och inte en låt-gå-mentalitet som sa att det var okey, bara hon inget yttrade utåt. Och nu när hon gjort det får hon schavottera inför dem som kanske innerst inne håller med henne. Då hoppas jag mer på lathet/naivitet som förklaring.

 

Skicka en kommentar

<< Home