2007-11-28

Johansson och Reepalu har ingen verklighetsförankring!

Ilmar Reepalu och Göran Johansson har uttalat sig om Sveriges flyktingmottagning på ett sätt som känns hårresande. Dels på grund av den okunnighet om rättssystemet de, trots att de är ledande politiker, uppvisar. Och dels på grund av deras totala avsaknad av kunskap om hur situationen i vissa av världens oroshärdar ser ut.

Jag är nämndeman i migrationsdomstolen och jag kan försäkra herrar Reepalu och Johansson om att Sverige tillämpar Dublinförordningen. Dock inte på det rättsvidriga sätt de föreslår, utan genom normalt förfarande. Alla har rätt till individuell prövning och kollektiva utvisningar är fullständigt otänkbart.

Ilmar Reepalu säger:
"-Jag förstår inte vad bekymret skulle vara att ta sig till EU på ett lagligt sätt. Om jag kommer som flykting, så tar jag mig från ett land och söker asyl i ett annat, jag har mina handlingar med mig och söker asyl. Jag förstår inte varför det här skulle gå via organiserade, kriminella organisationer."
Johansson menar i samma artikel att flyktingar som enligt hans förslag skulle avvisas i massaktioner direkt vid gränsen får "komma tillbaka den vanliga vägen" istället.

Det här är så pinsamt och så obehagligt att jag skäms! Man behöver inte vare sig vara jurist eller sitta i migrationsmål för att begripa att den europeiska flyktingpolitiken i praktiken så gott som stängt dörren för flyktingar att ta sig till Sverige den lagliga vägen. Om det inte handlar om EU-medborgare såklart. Stor rörelsefrihet inom EU, men mycket liten möjlighet att ta sig in i EU, det är vad Schengen lett till. Det är helt enkelt obegripligt hur Reepalu och Johansson kunnat missa detta.

Att betala smugglare, ha falska eller inga handlingar och därigenom ta sig in i ett land illegalt, det må anses moraliskt förkastligt av vissa. Men vi är förhoppningsvis många socialdemokrater som anser att det är förståeligt om man flyr undan religös förföljelse, inbördeskrig och hot om våldtäkter, tvångsvärvning, tvångsgiften och könsstympning. Att lagens regler inte alltid kan ge dem som uppger sig känna välgrundad fruktan för livet upphållstillstånd får aldrig innebära att vi trampar på dem som redan ligger, och utmålar desperata, lidande människor som moraliskt förkastliga.

Johansson och Reepalu glömmer fullständigt respekten för invidens människovärde när de ondgör sig över de strukturella problem som kombinationen invandring och ett mottagarlands dåliga anpassningsförmåga ibland skapar. Och de missar fullständigt målet när de vill komma åt människosmugglare genom att göra precis samma sak som smugglarna, betrakta flyktingar som varor som enkelt kan "avbeställas" vid gränsen.

Fler partikollegor har tack och lov tagit avstånd, inte bara Mona Sahlin. Mest lysande är Per Virtén på Dagens Arena.. Han har alldeles rätt. Vill vi verkligen motarbeta människosmuggligen är legala flyktvägar enda vägen.

Etiketter: , , , , , , ,

1 Comments:

At 11:57 fm, Blogger Rosengeranium said...

Det är så obehagligt människofientliga åsikter som vädras att jag inte ens orkat läsa dem ordentligt. Håren reser sig verkligen på huvudet! Jag skulle säga att detta är grund för uteslutning ur partiet.

 

Skicka en kommentar

<< Home