2010-05-15

Loggbok - Sköna maj...

Nu när man borde vara ute och njuta av att det äntligen är vår står istället HBT-festivalerna och andra engagemang som spön i backen. Månaden inleddes med styrelsehelg för KIM och nu har jag just kommit hem från HBT-festival i Göteborg.

Det var lite regnigt i kön till invigningsgalan i onsdags, men fredagen blev härligt varm och vacker, fast då var det dags att åka hem för min del. Jag hoppas de har det skönt resten av helgen och får en härlig Regnbågspromenad! Själv hann jag med både att prata om stolt transhistoria och om transpolitik, sitta i panel och framföra estradpoesi. Ibland som ordförande för KIM, ibland som HBT-socialdemokrat och ibland som privatperson, det gäller att veta vilken hatt man har på sig! HBT-socialdemokraterna Göteborg hade ett fantastiskt tält på Göteplatsen där man kunde slappa mellan evenemangen, och i vanlig ordning var ordförande för HBT-S Göteborg, Olof Svensson, en utmärkt värd för mig som Stockholmsgäst.

HBT-festivalen är ett ganska rödgrönt evenemang överlag. Både S, Mp och V, och SKTF, har tält på festivalcentrum på Götaplatsen och HBT-S Göteborg, F! och Ung Vänster samt en del fackförbund arrangerar programpunkter. Motsvarande engagemang från Alliansen tycks inte finnas tyvärr, även om en del liberaler och till och med enstaka kristdemokrater numera engagerar sig. Lite tråkigt, men kanske inte helt oväntat.

Nästa helg bär det av till Eskilstuna, för föreläsningar under Springpride och sen kongress för HBT-S Sverige. Fredagen fylls alltså av att först stå på Transdagen och utbilda landstingspersonal i "Transpersoner som klienter, inom vård skola & omsorg". Och sedan springa över till RFSL Eskilstunas Pridehouse och först föreläsa om "Transpolitik - vad är det? Hur gör man?" och sedan ha ett panelsamtal med landstingspolitiker Ylva G Karlsson (Mp) om landstingets nya HBT-policy. Och så ser jag fram emot debatten mellan vår ordförande, Anders Selin, och Öppna Moderaters Olof Lavesson. Sedan blir det kongress hela helgen, men förhoppningsvis hinner vi med att gå i paraden också, med vackra fanor med regnbågsrosen på!

Sen avslutas månaden med att vi på sista söndagen i maj har en styrelseutbildning i KIM, ihop med FPE-S. KIM deltar i AGERA-projektet, och nu ska vi bli alltså ha en egen AGERA-utbildning och bli ännu bättre på jämlikhet i organisationen! Sen blir det medlemsträff, för både gamla och blivande KIM-medlemmar, härligt! Men när jag ska hinna sova har jag inte riktigt fått kläm på, för det finns ju några styrelsemöten inom socialdemokraterna inplanerade också. Men det löser sig nog.

Etiketter: , , , , ,