2011-04-13

Rädda Barnen exkluderar genom att inkludera....

Rädda Barnen har dragit igång en kampanj med rubriken "Det blir bättre", i samverkan med TV3. Syftet är det inget fel på, vem vill inte hjälpa utsatta barn? Klart vi alla vill "påverka både politiker och allmänhet att ta ett större ansvar för barn som far illa på grund av våld och övergrepp", som Rädda Barnen uttrycker det i kampanjen.

Problemet är bara att kampanjidén är stulen rakt av. Från hbt-rörelsen. Och nu används utan att på något sätt lyfta fram dem som den ursprungliga "It´s get better"-kampanjen var avsedd att hjälpa, hbt-ungdomar. Den kampanj som drogs igång av Dan Savage och hans man efter att Tyler Clementi, en student på Rutger University, tagit livet av sig efter att han outats som homosexuell av sina kurskollegor. "It´s get better" säger:
"Many LGBT youth can't picture what their lives might be like as openly gay adults. They can't imagine a future for themselves. So let's show them what our lives are like, let's show them what the future may hold in store for them"
Den handlar om ge just hbt-ungdomar hopp. För de får så lite från samhället.

Hbt-ungdomar mår sämre än andra ungdomar. De blir slagna, enbart pga sin sexuella läggning/könsidentitet, av klass"kamrater" och ibland av sina anhöriga. De utsätts för sexualbrott. Och många försöker ta sitt liv, fler än heteronormativa ungdomar.

Det är den verkligheten som döljs när nu Rädda barnen och /Meter television snor konceptet och gör en egen kampanj. För när inget sägs är det alltid normen som uttalas. Och normen är inte hbt-ungdomarnas verklighet, det är inte deras vardag som kommer synas. TV3 och Meter television förväntar jag mig inget av, de skulle säkerligen sno Rosa bandet-konceptet också om de trodde de kunde komma undan med det. Renommésnyltning är moraliskt fel bara om man blir påkommen, är nog många mediabolags filosofi. Och välgörenhet säljer reklamtider, det är därför välgörenhetsgalorna är så poppis i media. Men hur tänkte egentligen Rädda Barnen?

Micke Kazarnovicz blogg menar Rädda Barnen att de inte har snott en kampanj. För
"”It gets better” är en kampanj/rörelse som i första hand fokuserar på HBT-ungdomar, men inte bara på dem."
Rädda Barnen måtte ha missat 99% av de videor som ingår i kampanjen, artiklarna i svensk media, att Barn- och elevombudet noterade det som en hbt-kampanj och såväl den svenska som den finska. versionen av "Wear something purple". It Gets Better handlar om hbt-ungdomar, det går inte att prata bort!

Rädda Barnens kampanj "Det blir bättre" är en direkt renommésnyltning på It Gets Better. Om inte TV3/Meter Television och Rädda Barnen hade velat dra nytta av den uppmärksamhet som "It Gets Better" fått hade man inte använt formuleringen "Det blir bättre". Inte heller hade man pratat med Joel Burns om kampanjidén, om inte kopplingen var viktig.



Rädda Barnen menar att kampanjen är bra för att den har ett vidare perspektiv och att:
"själva poängen med kampanjen och programmet är att ALLA som kan identifiera sig med de problem som personerna i programserien berättar om, ska kunna få stöd eller tröst."
Problemet är tyvärr just det att hbt-ungdomar oftast inte kan identifiera sig med problem som synliggörs med hjälp av heterosexuella cisungdomars berättelser. Än mindre om det är kända vuxna, heterosexuella cispersoner, som i programmet. Hbt-ungdomarna blir exkluderade, genom att bli inkluderade i normen.

Kanske tänkte Meter Television att: "hade vi gjort något liknande och kallat det "Majblomstret", "Världsbarn" eller "Skära Bandet" hade det inte gått, men det här fungerar, det ger uppmärksamhet utan efterräkningar!" Och Rädda Barnen lät sig luras, medvetet eller omedvetet. Ansvaret har organisationen ändå, det är deras kampanj. När en tung och seriös organisation som Rädda Barnen på det här sättet kapar en kampanj för att använda den till sitt eget syfte säger det något, hur gott det syftet än är. Det säger att hbt-ungdomars problem är så ointressanta, och gruppen så marginaliserad, att man inte tycker det gör något om man snor deras idé. Ingen kommer märka något, ingen som är viktig.

Jag vill därför påpeka:
Jag har noterat hur man agerat. Och jag bryr mig. Jag är oerhört besviken på Rädda Barnen. Och jag tänker tala om det för andra. Gör det du också!

Andras åsikter: Rädda Barnens pressmeddelande, Fingret, Micke, Maria Hagbom, Mattiaz
Media: Radio Sweden, Dagens Nyheter

Etiketter: , , , , , ,

1 Comments:

At 5:59 em, Anonymous Anonym said...

Jag delar din förvåning och besvikelse. Rädda Barnen borde veta bättre och man borde ha med HBT-ungdomar med åtminstone.

 

Skicka en kommentar

<< Home