2011-02-20

GAYgalan - Om Igen...... utan magstöd och botten.

Jag kritiserade nyligen QX GAYgala. Då tyckte jag att det stora problemet var att man låtsades representera hela hbt-Sverige, genom att dela ut priser som dels antyder att det bara kan handla om homosexualitet. Och genom att antyda att det hela handlar om en bred omröstning, inte en rätt riggad tillställning där QX har alla möjligheter att styra vilka som får priserna.
Men att det var helt okey underhållning.

Efter att ha sett GAYgalan på TV igår är jag beredd att modifiera mig något vad gäller den sista slutsatsen. Inte ens om det hade handlat om en HETEROgala som intepå något sätt försöker representera andra än normen skulle jag tyckt att det varit okey med skämt om våldtäkt!

Eric Saade fick ett skämtpris av programledaren Carina Berg i form av en "våldtäktstuta", med anspelning på att "ta Erica Saade till gaygalan är litegrann som att beställa pizza till robinson-ön". Och Babsan fick finna sig i att associeras med en dömd våldtäktsman och kallas "Kapten Klänning". Såna "skämt" är kränkande både för gay-Sverige och för alla de som blivit utsatta för sexuella övergrepp.

Men med tanke på att galan inleddes med hennes raljeranden över alla dessa HBTQ-bokstäver så borde jag väl inte förväntat mig något. Och jag borde väl insett redan när det första "skämtet" levererades i välkomstfrasen från scenen att nivån knappast skulle vara den högsta eller mest initierade.
"Är alla nu på plats då? H...B...T....
Asch, Bögar, flator, fisk och mittemellan, är ni här!!?"
Var meningen att jag som transperson skulle tycka det var kul att kallas fisk eller mittemellan? Tydligen är det den nivån man fortfarande tvingas acceptera, om man inte hör till homonormen.

Men man kan ju tycka att Carina Berg åtminstone borde tänkt efter både en och två gånger, innan hon gjorde "humor" av sexuella övergrepp och skämtsamt antydde att homosexuella män är galna sexdårar som ger sig på första bästa man. Det var inte särskilt kul...

*********************
Fler bloggar om GAYgalan, bristen på transikludering och arrangörernas reaktioner på kritiken: Mikusagi, Citronsirap, HBT-sossen och Majsan 1 & Majsan 2

Etiketter: , , , , ,

4 Comments:

At 8:23 em, Blogger Mikusagi said...

Jaaa, jag kände likadant angående våldtäktsskämten och det känns dessutom kontraproduktivt om QX skall reproducera uppfattningen att bögar har en nästan okontrollerbar sexualitet.

 
At 10:22 em, Anonymous Anonym said...

Jag kände mig inte heller hemma där - alltså som tv-publik. Som bög och mer queer än sådan, så finner jag att årets homo kanske kunde hitta någon där ute - där ute i "verkligheten" som kämpar/kämpat för att alla människor skall räknas som lika oavsett. Jag har definitivt inte något emot hbtq etablisemanget - Absolut inte...men verkligheten ligger oftast utanför Stockholm...det märks tydligt både för Anders, Lena och Agda i Krokom, Kiruna och Falsterbo även om det också märks när geniet Elisabeth för sina fotoutställningar genom landet. När skämten haglade med tutor och manligt testosteron ( för det var väll det som menades med tutan - det okontrollerade???!!!) så kände jag mig lite off. Generellt så missar rörelsen HBTQ kraft just nu och jag har svårt att klart se varför....kanske ligger en sanning i att vi är så hemma i våra roller att vi inte ser att vi till mångt och mycket redan besegrat Green...vi vill inte njuta segern och fortsätta kampen...men va vet jag.

//Michael Arvidsson

 
At 12:01 fm, Blogger Kenneth Ohlsson said...

Varför skall det visas i TV när det ger denna fördomsfulla bild?
Och sen var det i repris från mitten av veckan.
Det behövs ingen gaygala och det behövs ingen QX tidning med nakna masbringor på framsidan som det ofta är.
Ut i verkligheten!

 
At 1:01 fm, Blogger Luka(s) said...

@Miku
Det kan vara kontraproduktiv vad gäller rättigheter, men behöver ju inte vara det för QX ekonomi. Det kan ju vara den trista sanningen.

@Michael
Jag tror man bör skilja ordentligt på den kommersiella gayvärlden/klubbvärlden och hbt-rörelsen. Och de som slår mynt av gaykultur har ju inga skyldigheter att driva frågor. Men kanske ändå en slags moralisk skyldighet att åtminstone agera respektfullt mot det community, alla i det, som faktiskt betalar deras löner.

Och du har säkert rätt i att det i mycket handlar om att storstadsbögen, och ibland dito flatan, är nöjd nu. Man har fått det man ville ha, och glömmer de som varit med och kämpat och fortfarande har lång väg kvar för egen del.

 

Skicka en kommentar

<< Home