2010-09-06

Feminist javisst, men inte röstar jag på F! för det....

F! har i dagens DN en debattartikel med argument om att folk borde "våga" vara feminister på valdagen. Som om alla vi som tydligt tar ställning för jämställdheten är fega om vi inte röstar på F!. Det känns lite smaklöst, väljare är knappast fega och ska inte behandlas som dumbommar.

Jag är också feminist, men jag är Socialdemokrat. Inte för att jag tycker vi är perfekta i frågorna, det finns mycket kvar att göra. Men jag tycker även andra frågor är viktiga. Frågor där jag tycker F! saknar politik, eller där jag inte delar deras åsikter. Det gör mig inte till en sämre feminist, F! och Gudrun Schyman har inte monopol på den etiketten.

Jag sympatiserar ofta med F!, men som marknadsassistent och någotsånär erfaren i politik tyckte jag de skötte sina interna stridigheter vid bildandet väldigt illa. Det såg både oproffessionellt och odemokratiskt ut. Ett parti i riksdagen bör vara mer än sin partiledare och man bör klara att hantera media.
Jag blir också väldigt ofta besviken på hur Gudrun Schyman så tydligt fokuserar enbart på diskrimineringsgrunden kön. I mina ögon bryr sig inte Schyman så mycket om jämlikhet, bara om jämställdhet.
Om jag inte minns helt fel så var hon under DUs debatt i Almedalen väldigt tydlig med att könsdiskriminering var en viktigare fråga än annan diskriminering. Med ett argument i stil med att könsdiskrimineringen går igen i alla delar av samhället, och att ett genusperspektiv därför är viktigt överallt. Jag stör mig på det här sättet att försöka få just kvinnor att framstå som de mest förfördelade. Inte sällan följer dessutom med ett resonemang, bland annat från Gudrun när hon argumenterade emot den sammanslagna diskrimineringslagstiftningen, om att resurser från jämställdhetsarbete inte får riskeras för att lyfta frågor om diskriminering av andra grupper. Det är inte ett trevligt resonemang, där man i praktiken egentligen säger att man vägrar vara solidarisk med andra förtryckta grupper och hjälpa till, trots att ju just könsdiskrimineringen är den som alltid uppmärksammas mest och där reformerna kommit längst!

Självklart bör man ha med ett genusperspektiv även när man pratar om rasism och integration, eller om tillgänglighet, äldres situation, hbt-frågor eller islamofobi. Men i delar av jämställdhetskampen är det ibland lite svårt för lesbiska, tjejer i rullstol eller slöja, muslimska kvinnor eller pensionärer att överhuvudtaget få yttra sig, upplever nog jag. Så precis som att exempelvis hbt-rörelsen borde bli bättre på jämställdhet borde delar av kvinnorörelsen bli bättre på att inkludera andra perspektiv. Om man helt missar att en etniskt svensk kvinna idag har betydligt starkare ställning och ibland även fler rättigheter än exempelvis en transperson eller en svensk-somalier, då ha man faktiskt missat vad intersektionalitet handlar om.
För mig är valet enkelt, det är bara med en rödgrön regering vi får en kvinnlig statsminister! Det är bara med en rödgrön regering vi blir av med den den moderatstyrda herrklubben som nu i praktiken styr regeringen!
F! må tycka att det är jobbigt att de i realiteten tar väljare från V, Mp och S, när de givetvis hellre vill värva de som annars skulle röstat på Folkpartiet eller Centern. Men ärligt talat, med den profil F! har är det inte därifrån partiet drar röster, det är fakta.

Den som vill rösta bort Alliansen och den moderata herrklubben, bör en alltså rösta rödgrönt, inte på F! För chansen att F! kommer in i riksdagen är trots allt mycket liten.

Etiketter: , , , , , ,