2011-11-21

Politik istället för polemik! - en bloggutmaning!

Jag har med stigande oro den senaste två månaderna läst hur allt fler socialdemokrater helt överger all professionalism och för fram kritik till partiet via media istället för internt. Och hur debatten om debatten, om hur man bör föra fram kritik och vad som är rimlig kritik, tenderar att även den föras inför öppen ridå. Det är tragiskt, och jag lider över att det tycks vara så svårt att agera med tillförsikt i att vi trots allt tillhör samma parti och att se vi rimligen har en del andra, mer viktiga bitar, att fokusera på.

Men jag skäms inte. Inte för att jag själv är socialdemokrat eller över mitt parti. Jag vet att det som syns i media är en mycket liten del av vad vi är, av vad vi gör. Men, jag tror inte väljarna ser det så. De ser just nu ett parti som är lamslaget av mediadrevet mot Juholt och som enbart ägnar sig åt interna gräl. Som enskild medlem långt från partitoppen kan det nog också kännas tungt att läsa blogg efter blogg om de interna stridigheterna. Det är lätt att tappa sugen i det läget, och undra över varför man som medlem ska fortsätta jobba med själva politiken, när ingen annan tycks göra det.

Men, finessen med Socialdemokraterna är att vi trots allt är en folkrörelse. Partiet är du och jag, och det görs en väldig massa positivt hela tiden över hela landet! Jag tycker Sebastian har alldeles rätt, det är både viktigt och sunt om vi socialdemokrater börjar stå upp för vårt parti och våra värderingar! Att räta på ryggen, och vara stolt socialdemokrat! Och att syssla med politik, istället för polemik.
Jag startar en bloggutmaning idag! Vilken socialdemokratisk bloggare lyckas klämma in flest inlägg med positiva nyheter om saker partiet verkligen gör, innan julafton?
Det kan handla om beslut man genomdrivit i kommun, landsting, riksdag eller europaparlamentet. Eller beslut man velat genomdriva, men inte kunde eftersom man sitter i opposition. Skriv om evenemang som din S-förening har med ABF eller PRO! Skriv om soppluncher med samhällsdebatt! Sprid debattartiklar skrivna av lokalpolitiker som kämpar mot nedläggningar av närbutiker eller för en bra vård med trygga anställningsförhållanden! Skriv om de frågor ni brinner för! Vi är ett progressivt parti, vi gör politik! Varje dag, varje minut försöker vi förändra världen, låt oss tala om det och var stolta för det!

Själv kan jag berätta att jag är stolt över att Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting i budgetdebatten senast uttalade att vi vill satsa för att få bort ungdomsarbetslösheten i länet. 140 miljoner hade vi avsatt i vårt förslag på att motverka arbetslösheten generellt, och däri ingick bland annat förslag på sommarjobbsgarantier till ungdomar och tranieeplatser i samverkan mellan staden och näringslivet, samt att staden skulle anställa fler ungdomar.

Jag är också oerhört glad och tacksam över att Roger Mogert tillsammans med oppositionen i stadsdelsnämnden i Hässelby-Vällingby äntligen lyckades förmå landstinget få bort Carema från Koppargården. Även om tillståndet överlag i den del av den privata vården som drivs av riskkapitalister gör mig oerhört orolig (för att inte tala om den kommande tvångslagen om privatisering av vård), så känns det skönt att åtminstone de boende på Koppargården nu får tillbaka sitt människovärde.

En kollega i Hbt-Socialdemokraterna, Caroline Helmersson Ohlsson, drev nyligen i riksdagen frågan om att transstudenter bör ha rätt att få ut nya examensbevis i sina nya personuppgifter, om de byter juridiskt kön. Sånt gör mig extra stolt! Det låter förmodligen som en löjlig detaljfråga för de flesta. Men för transpersoner som bytt juridiskt kön är det avgörande för om man ska kunna hänvisa till sin examen när man söker jobb, och ändå slippa avslöja sin medicinska bakgrund som transsexuell. Rätten att kunna söka jobb på lika villkor borde vara självklar, men SFQs undersökning visar att så inte är fallet.

När vi ändå är inne på studentvärlden, jag är fantastiskt glad över att Socialdemokraterna i Stockholm, med Tomas Rudin i spetsen, lyckades få med sig majoriteten på att bygga betydligt fler studentbostäder vid Albano än vad borgarna ursprungligen ville ha. 1500 istället för 800 bostäder innebär 700 fler trygga studenter med ett tryggt boende med förstahandskontrakt till, förhoppningsvis,överkomlig hyra. Det är visserligen långt mindre än behoven, och det tar tid att bygga. Men det är ett steg i rätt riktning, tack vare Socialdemokraterna!

Sist, men inte minst; jag vet att Socialdemokraterna i Skarpnäck planerar att försöka få ett slut på de farligt stora barngrupperna härute. Oroliga och engagerade föräldrar är säkert välkomna att hjälpa till, hör bara av er till föreningen!

Så, kära bloggkollegor, vad vill ni lyfta? Vilka beslut, vilka engagemang? Vem vill du hylla i partiet, istället för att gnälla över och misstänkliggöra? Vad gör dig till stolt socialdemokrat?

Ett urval inbjudna bloggare, se alla på Netroots och S-info. Sprid gärna kavlen vidare!:
Jonas Morian, Hbt-sossen, Bengt Silfverstrand, Peter Högberg, Ola Möller, Magnus Ljungkvist, Röda Berget, Jonas Sjöstedt, Peter Andersson Krassman, Johan Westerholm, Kulturbloggen, Johanna Graf, Ulf Bjereld Lena Sommestad, Ett hjärta RÖTT, Löntagarbloggen, Martin Moberg och sist, men långt ifrån minst eftersom hans inlägg inspirerade mig: Sebastian

Etiketter: , , , , , , , ,

4 Comments:

At 10:03 fm, Blogger Nils Dacke said...

Du har tydligen inte varit med i en organisation i kris förut. De tidigare så mäktiga köttgrytepartiet är idag en spillra och kommer att så förbli då partiledningen inte sitter där av idealism utan enbart av egna maktambitioner och detta syns mycket mer nu än tidigare.

Du kommer misslyckas.

 
At 10:36 fm, Blogger Beelzebjörn said...

Polemik är det nya svarta.

Tittade på Agenda när moderaternas nordkoreanska historieskrivning och #stuffmoderaternadid (twitter-taggen) avhandlades.

Som jag ser det borde det funnits en styck moderat företrädare och en styck journalist där.

Istället: in med en sosse i studion och efter tre minuter har debatten gått ned på 'är du så jävla bra själv då'-nivå, snarare än att reda ut vad idéprogrammets märkliga formulering egentligen syftade till, och varför Arkelsten inte verkar kunna partiets historia.

Samma sak med hur alla grillar Christina Axén Olin ang hennes roll i Carema, medan knappt något sägs om Widar Andersson som satt i samma 'advisory board' - som Carema försökte mörka genom att ta ned sidan.

Bra initiativ, Lukas. Fotbollsmentaliteten behöver tas itu med.

Förresten... Vi håller själva på med en liten bloggutmaning, ang ett ämne jag vet ligger många sossar varmt om hjärtat.

Haka på?

http://outad.blogspot.com/2011/11/folj-svensk-lag-stoppa-avvisningarna.html

 
At 1:44 em, Blogger Luka(s) said...

Nils, av din blogg framgår det att du är anarkist och möjligen också politikerföraktare. Då är din inställning rimlig.

Men vi andra,vi som tror på representativ demokrati, vi ser det kanske inte som så konstruktivt att svara med ren defaitism på en organisations kris. :)

 
At 1:53 em, Blogger Luka(s) said...

Beelzebjörn, även om jag kan hålla med dig om att det kan bli väl mycket polemik och alldeles för lite diskussion även när det gäller åsikter om ett annat parti än det egna, vill jag ändå vara tydlig med att jag talade om polemik INOM ett parti.

Jag tror också att en del av förklaringen till problematiken med bristen på analys och bristen på diskussion över partigränserna i svensk politik, har med media att göra. Tidspressen i dagens mediaklimat pressar fram alltför snabba slutsatser, och inbjuder till att uppmuntra konflikter för att sälja annonsplatser/lösnummer.

 

Skicka en kommentar

<< Home